dijous, 23 d’abril del 2009

Sant Jordi, llibres, fotografies

Josep Lozano, Francesc Pérez Moragón, J.M. Soriano Bessó,
Lluís Aguiló, Robert Archer i Manuel Boix. Fotos: Francesc Vera, 2008
(feu clic sobre la imatge per veure-la ampliada)

L’efemèride obliga a parlar de llibres. Els media hi dediquen, avui dia de Sant Jordi, una atenció especial al tema i a la Fira del Llibre s’hi publiciten les novetats editorials. Així doncs, també jo he d’aprofitar l’avinentesa.
En la primera entrada d’aquest bloc, ja en vaig fer una referència a la qüestió dels llibres i les fotografies, però ara m’agradaria referir-me a la col·laboració entre fotografia i escriptura, entre el text i la imatge.
Escriure implica un procés seqüencial en què la reflexió, a partir de la idea incial, s’hi dóna de manera pràcticament paral·lela a l’acció d’escriure. Fotografiar, en canvi, a més de fragmentar el continu en moments aïllats, dissocia el moment de la reflexió i el de l’acció. I és precissament aquesta aparent contradicció, aquesta antinòmia paradoxal, la que em fa atractiva aquesta mena de combinació.
Les meues darreres experiències en aquest terreny són recents i podeu aprofitar la fira per fer-vos amb un parell de llibres de l’Editorial Afers (modesta en els recursos però gran en la seua dignitat i coherència). El primer d’ells és el de Xavier Serra, Biografies parcials, els setanta al País Valencià. Un llibre de lectura fluïda i escriptura acurada, on es recull, a través de sis personatges (Josep Lozano, Francesc Pérez Moragón, Lluís Aguiló, Josep M. Soriano Bessó, Robert Archer i Manuel Boix) una ampla perspectiva del que es va esdevindre al País Valencià en la dècada dels setanta, ja fóra en la literatura, en l’àmbit acadèmic, en l’economia, en la jurisprudència, en el món editorial o en l’art. Per al llibre, Xavier em demanà de fer els retrats fotogràfics dels personatges i tot i ser un gènere en què no he aprofundit massa i que feia molts anys que no practicava, no m’ho vaig pensar dues vegades i vaig acceptar ràpidament la proposició.


Doro Balaguer (Foto: Francesc Vera, 2009)

L’altre llibre són les memòries de Doro Balaguer, L’esquerra agònica, que no he pogut llegir encara, però estic convençut de què els seus records i els judicis recollits resultaran força interesants. En aquest llibre faig la foto de la portada i una foto interior, totes dues retrats de l’autor el qual, per cert, serà també un dels sis personatges que s’incloran en el proper llibre de biografies de Xavier Serra.
I per últim, i de la mateixa editorial, també podeu adquirir, si és que encara no el teniu, el meu llibre Urbs mínima, de l’edició del qual em sent molt pagat.
Ah! Aquest dissabte, Xavier Serra signarà, a l’espai d’Afers, a la Fira del Llibre de València, exemplars del seu llibre. Aprofiteu-ho!

1 comentari:

  1. Com m'agrade el dìa de Sant Jordi !!! Juntar llibres i fotografía es pera mí el millor de lo millor.
    Grans retrats mes enllá de la mera informació ''periodìstica''.
    Parlem, Françesc. Salut. Paco.

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.